Bärandets ergonomi

I magen ligger barnet ihopkrupet. Barnets ryggrad är lätt rundad och dess bäckenbotten är framåtvinklat. Har du ett nyfött barn på ditt bröst ligger det som en lite groda med knäna uppdragna. Efter att barnet fötts och utvecklas så rätar ryggen och bäcken ut sig allt mer. Att barnet lär sig lyfta på huvudet, sitta, krypa, ställa sig upp och gå påverkar ryggradens kurvatur.

Använder du sjal eller sele vid bärande ska den ge barnet tillräckligt stöd om ryggen. Är barnet litet, avslappnat eller sover ska sjalen/selen sitta tight om dig och barnet. Barnet får då tillräckligt med stöd för hela ryggraden samtidigt som det ger barnets rygg möjlighet att vara lätt rundad utan att säcka ihop. Se till att det alltid är minst två fingrars bredd mellan barnets haka och bröst. Ganska tidigt har barnet ofta ryggen rak när det är vaket i sjalen/selen för att sedan kurva sin rygg när det slappnar av och till exempel somnar. Det är vanligt att det lite större barnet vill ha mer utrymme i sjalen/selen när det är vaket. Det tränar både balans och bålmuskulatur när det får möjlighet att röra sig i sjalen. Se till att bärandet alltid är säkert och att du spänner sjalen/selen tight när barnet är avslappnat eller sover.

Vid bärande är det bra om barnets bäcken och ben få stöd för att vara i hukposition, också kallad m- eller grodposition. Vid hukposition är barnets knän högre upp än rumpan och vinkeln mellan barnets knän är ca 90 grader. Barnets bäckenbotten är också vinklat mot dig som bär. Denna position gör att höftkulan hamnar fint i höftskålen och är optimalt för utvecklingen av det lilla barnets höfter. När barnet har sina knän högre än rumpan ger det god avlastning för dig som bär, jämfört med om barnets ben hänger rakt ner.

Precis som vuxna så gillar barnets kropp att röra på sig, så variera gärna bärandet genom olika knyt, bärdon och att bära barnet i armarna. Bär även på olika sätt med dina armar.

Bärsjal och bärsele är både för bärare och barn ett mer passivt och statiskt bärande än bärandet i armarna. Att bära i bärsjal eller bärsele kan dock underlätta när barnet tex sover eller du behöver ha båda armarna fria.

Vid bärande i armarna ges barnet möjlighet att vara aktiv i sitt bärande och använder i mycket hög utsträckning de medfödda reflexer som hjälper till vid bärandet. Exempelvis att de lutar sig mot bäraren och drar upp sina knän. När foten halkar ner och fotsulan får beröring medför det att barnet reflexmässigt kniper med sina tår samt drar upp knät igen. Allt eftersom övergår dessa medfödda ”bär”-reflexer till att barnet självmant hjälper till att hålla sig fast – om det ges chansen. Att barnet själv hjälper till att hålla sig fast ger mycket god avlastning för dig som bär. Det ger också barnet kanonbra motorisk träning.

Att bära barnet i pusshöjd – så nära hakan du känner dig bekväm med ger för många en god avlastning vid bärande i bärdon. Pusshöjd handlar egentligen om att vara uppmärksam på barnets andning och att den inte påverkas av att barnets näsa hamnar i din eventuella byst. Har du ingen eller liten byst kan du bära barnet lägre om du vill. Har du exempelvis haft svåra problem med bäckensmärta under graviditeten, som hänger kvar efter förlossningen, eller om din bäckenbotten är mycket påverkat kan det underlätta att exempelvis spänna bärselen runt höfterna trots att barnet inte hamnar i pusshöjd. Var i så fall uppmärksam på att du har god uppsikt över barnets andning och att inget är i vägen för barnets näsa. Att bära i armarna minskar i regel påfrestningen på din bäckenbotten.

Att bygga upp bålmuskulaturen efter förlossningen gör att du som fött orkar bära mer. Många har en ”mamma-mage-app” på mobilen, se till att använda den! Även om du inte fött så har du god hjälp av att bli starkare i kroppen. Att ta hand om små barn är som ha ett varierat gym i sin vardag. Även bärande i bärsjal och bärsele bygger muskler, tänk dock på att bärandet i bärdon aldrig bygger några biceps 😉

Oavsett om du bär i armarna eller i bärdon undvik att skjuta ut din höft eller bröstkorg när du bär, tänk på din hållning och även vad du har på fötterna. Skor med klack påverkar din hållning mer än du tror.

Får du ont när du bär så kan du förutom att testa att variera bärandet och se över bålmuskelaturen också testa en annan sele eller sjal och se om det känns bättre. Använder du sjal är det viktigt att du får till knytet rätt för maximal avlastning. En bärabarncoach (också kallad bärandekonsult) eller en peer supporter i bärande kan ge dig vägledning i hur du ökar komforten vid bärande. Får du lätt ont eller har stora problem kan ett besök hos en sjukgymnast, naprapat, kiropraktor eller osteopat vara en fin hjälp.

Bilden nedan visar på hur barnets position vid bärande ofta påverkas av att barnet växer och blir äldre. Sitter barnet i exakt samma position blir det dock statiskt och passivt för barnet, så återigen – se till att variera bärandet!

Bärandets ergonomiur

Babywearing_First_Year_2
Illustrationer Baby Doo copyright Baby Doo – använt med tillåtelse

 

Läs mer om bärande:

Bära barn

Vilken bärsjal eller bärsele ska jag välja?

Knytinstruktioner

Säkerhetscirkeln – checklista vid bärande i bärsjal och bärsele

Bebisars signaler vid amning och behov av bröstet

Bärande som hjälp vid förlossningsdepression